دستیار تنظیم نمایش
کنتراست +
متن بزرگتر
فاصله متن
توقف انیمیشن
مخفی کردن تصاویر
تغییر قلم
مکان نما
ارتفاع خطوط
بزرگ نمایی
اشباع رنگ
سیاه و سفید
بازنشانی تمام تنظیمات
25 آذر 1404
En | 
تکمیل بخشی از کریدور شمال- جنوب سیستان و بلوچستان با اتمام ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل- زاهدان

 تکمیل بخشی از کریدور شمال- جنوب سیستان و بلوچستان با اتمام ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل- زاهدان

بخشی از کریدور شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان با اتمام و بهره برداری کامل ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل- زاهدان همزمان با سفر دوم رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان، تکمیل می‌شود.
چهارشنبه، 19 دی 1403 | Article Rating

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان،هم مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه به‌ویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

بزرگراه زابل - زاهدان، با تکمیل خود به‌عنوان یک شاهراه ترانزیتی، این مشکلات را برطرف می‌کند و امکان دسترسی سریع‌تر و ایمن‌تر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم می‌آورد، این پروژه به‌ویژه برای تسهیل در حمل و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچه‌های مرزی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند.

همچنین، با توجه به اینکه مسیر چابهار - میلک یکی از مسیرهای ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار می‌آید، بهبود این زیرساخت‌ها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد، در نتیجه، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقای کیفیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و می‌تواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند.

 سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه به‌ویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

مهدی پارسی افزود: یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدامات برای محرومیت‌زدایی توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه‌ها راه‌سازی و جاده‌سازی است که این مهم در این استان نیز همواره جز اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.

وی بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به بزرگراه زابل- زاهدان گفت: عملیات اجرایی این پروژه مهم راه سازی استان به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.
 
وی ادامه داد: اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.

پارسی تصریح کرد: اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرای و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به‌طوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه با همت مسئولین و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفان‌های ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دی‌ماه جاری به اتمام رسید.
 

وی افزود:

هفت میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ متر مکعب عملیات زیر سازی به همراه ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تن آسفالت و سه هزار و ۶۴۷ تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط این اداره کل انجام شد.

پارسی تاکید کرد: عملیات زیر سازی این پروژه مهم استان شامل چهار میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۴۱ متر مکعب خاکریزی، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۲۲ متر مکعب خاکبرداری، ۷۹۲ هزار متر مکعب زیر اساس، ۳۴۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب اساس و ۱۷۲ هزار و ۴۹۹ متر مکعب بتن ریزی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در طول ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه زابل- زاهدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۵۶۰ دستگاه پل و آبرو به همراه ۲ دستگاه پل بزرگ نهراب بطول ۱۹۲ متر و پل شیله به طول ۱۷۶ متر احداث شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از صرف اعتبار ۲۵ هزار میلیارد ریالی برای ساخت بزرگراه زابل- زاهدان خبر داد و افزود: با بهره برداری از این پروژه مهم راهسازی برای نخستین بار ارتباط بزرگراهی دو شهرستان استان برقرار می شود.

پارسی همچنین یکی از افتخارات استان را در سالهای اخیر تقویت شبکه حمل و نقلی به ویژه بزرگراه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت استان و زندگی مردم برای جابجایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است تلاش کرده ایم که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کنونی با تکمیل کریدور شمال به جنوب مسیر توسعه استان هموار شود.

وی خاطر نشان کرد: بی شک بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این خطه را محقق و می‌تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.

تصاویر
  • تکمیل بخشی از کریدور شمال- جنوب سیستان و بلوچستان با اتمام ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل- زاهدان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

برچسب ها

گروههای خبری

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.