درحوزه مدير كل علاوه بر وظائف مديريت، سازماندهي، هماهنگي و كنترل، انجام وظایفي به شرح زير صورت ميپذيرد:
- هماهنگي با ستاد وزارتخانه براي اجراي دقيق سياستها و برنامه هاي ابلاغي.
- راهبري و نظارت بر اجراي برنامه هاي واحدهاي ستادي و شهرستاني.
- راهبري امور مربوط به حراست و همچنين مديريت بحران و پدافند غيرعامل براساس ضوابط و مقررات و از طريق هماهنگي با مركزحراست وزارتخانه
- همكاري با ستاد وزارتخانه درانجام امور مربوط به گزینش نیروی انسانی اداره كل براساس ضوابط و مقررات.
- نظارت بر عملكرد واحدهاي ستادي و شهرستاني و ارزيابي دوره اي آنها به منظور اطلاع از چگونگي پيشرفت برنامه ها و كيفيت اجراي آنها هماهنگ با اقدامات ستاد وزارت متبوع و واحد مديريت عملكرد و حقوق شهروندان .
- رسيدگي به درخواستها و امور شهروندان و مشتريان و پاسخگويي بموقع به آنها.
- اطلاع رساني صحيح و به موقع برنامه ها و عملكرد اداره كل به شهروندان و مسئولين ذيربط.
- برقراري ارتباطات مناسب ميان دستگاههاي اجرايي استان و همچنين ساير مراجع ذيربط براي اجراي هماهنگ و صحيح برنامه هاي تنظيمي.
- حفظ ارتباط با ستاد وزارت متبوع براي اطلاع رساني هماهنگ و مطلوب.
- نظارت بر اجراي برنامه ها در چارچوب سياستها وخط مشيهاي ابلاغ شده .
- راهبري و نظارت بر روند اجراي طرحها و پروژه ها و چگونگي پيشرفت آنها.
- راهبري امور مرتبط با طرحهاي بهسازي، نوسازي و توانمند سازي بافتهاي شهري .
- اتخاذ راهبردهاي لازم در راستاي اهداف و مأموريت هاي تعيين شده .
- دبيري كميسيون هاي ماده 5 وكار گروه هاي تخصصي مسكن وشهرسازي.
- شركتدركميسيونها،كميتهها،شوراها وجلسات مربوط حسب قوانين ، آئين نامه هاي موضوعه ووظائف محوله .
- راهبري امور واحدهاي شهرستاني زير مجموعه اداره كل.