استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان 11 و نیم درصد از مساحت کل کشور را داراست در حالی که سهم استان از میزان بزرگراههای کشور کمتر از دو درصد است.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی در شامگاه چهارشنبه با حضور مهندس حسن نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، ریاست سازمان برنامه و بودجه، مهندس اکبری مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و کلیه ادارات زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان در محل استانداری برگزار شد.
مهندس اکبری مدیر کل راه و شهرسازی ضمن عرض تبریک هفته دولت و خوش آمدگویی گزارشی از فعالیتهای انجام شده ارائه نمود و اظهار داشت:این جلسه با هدف تکمیل بزرگراهها تا پایان دولت با هماهنگی شرکت ساخت ظرف دو سال آینده ، بهبود راه اصلی و ایمنی راهها و ترمیم راههای آسیب دیده از سیل با کمک گیری از توان استانها برگزار شد.
احمد علی موهبتی استاندارگفت : برخی استان ها کشور کمتر از 3 درصد مساحت کشور را دارند اما حدود 40 درصد از میزان بزرگراههای کشور را به خود اختصاص داده اند در حالی که سیستان و بلوچستان با دارا داشتن 11 و نیم درصد از مساحت کشور تنها یک و 8 دهم درصد میزان بزرگراه های کشور را دارا است.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه برق رسانی و آب رسانی به روستاها از برنامه های اولویت دار استان است، ولی 20 درصد از اعتبارات استانی به بخش حمل و نقل اختصاص یافته است بطوری که از سال 90تا 98 یکهزار و 924 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به بخش راه ها اختصاص یافته است.
استاندار با اشاره به پراکندگی بالای جمعیتی در استان و با بیان اینکه 51 درصد از جمعیت استان روستایی بوده و فقط 73 درصد از جمعیت استان از نعمت راه روستایی برخوردار هستند؛ افزود: 3 هزار و 500 کیلومتر دیگر راه روستایی باید احداث شود تا به شاخص کشوری برسیم.
موهبتی گفت: وضعیت فعلی روکش راه های استان مطلوب است به گونه ای که در حوزه جنوب استان رتبه نخست و در شمال استان رتبه دوم کشوری را دارا هستیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای شتاب بخشی به توسعه و تکمیل راههای روستایی و شریان های اصلی استان خبر داد.
حسن نیا گفت: نگاه وزارت راه و شهرسازی این است که بتوانیم بهبود حداقل جاده ها را داشته باشیم.
وی همچنین از کارهای در دست انجام برای بهبود وضعیت پایانه های استان خبر داد.
در پایان مصوب گردید؛
ـ تهیه و تصویب چارت سازمانی اداره کل جنوب و پایانه های مرزی ریندان و پیشین شتاب و اعتبار بیشتری بگیرند که این دو پایانه هر چه سریعتر به نتیجه برسند تا بتوان از فرصت مرزها استفاده کرد.
ـ به منظور مقرون به صرفه کردن جابجایی بار از بندر چابهار و بالعکس، اقدامات و تمهیدات لازم برای 2 سر بودن بار صورت پذیرد.
ـ بزرگراه چابهار به میلک، با وجود اینکه در تمامی دولت ها برای اولین بار در سالجاری ردیف بودجه کسب کرده اما این ردیف بودجه بسیار محدود میباشد. لذا می بایست اداره کل راه و شهرسازی استان مبحث را به جدّ دنبال و مکاتبات لازم برای جذب ردیف بودجه بیشتر در سال آینده را صورت دهد.
ـ با وجود اخذ مجوز واردات هزار کامیون از طریق منطقه آزاد چابهار اما با توجه به 2 سر نبودن جابجایی بار در این محور جابجایی مقرون به صرفه نمی باشد که می بایست هماهنگی بیشتری با منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی صورت و چهار چوبی برایش تعریف شود.
ـ هماهنگی لازم برای گرفتن مجوز واردات ماشین آلات سنگین برای اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت پذیرد.
ـ در راستای دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر اجرای پروژه های خاص در استان بصورت امانی، و با توجه به وجود ماشین آلات و نیروی انسانی کافی تمهیدات لازم برای این امر در نظر گرفته شود.
ـ شهرداری زاهدان در مورد روشنایی در کمربندی ورودی شهر اقدامات لازم را صورت دهد.